Bilder om inavel, immigration, antal

Varg frågan får underlag genom bildspel i olika format. En bild säger ibland mer än tusen ord. Men bildspelen beter sig olika i olika datorer, olika utrustning, olika årgångar. Det är inte pålitligt vad jag skriver om dem.

  1. För en  video med bildspel om varg, inavel, migration och antal med några animerade bilder klicka här. Fördelen är att animationerna går fram, nackdelen att det tar tid att ladda hem och blir ett speciellt fönster och att tittaren har svårt att reglera farten som ter sig ojämn, men det finns en meny för att stoppa spelet när det behövs.
  2. Varg- bildspel som Google-dokument, där jag uttrycker mig lite enklare och har några förhoppningsvis pedagogiska bilder (inavel, behövligt antal och sånt) fast utan animationer. Detta bildspel är mycket utförligare än de andra, klicka här.  På en del datorer blir det vitt fast bildspelet laddats, jag kan då få igång det genom att byta flik och sedan gå tillbaks till bildspelet. Varför det är så? Vet ej! Det går också att nå bildspelet från länkförteckningen nere i det högra menyvalet.
  3. Föredrag med tema att civilisationen inte klarar av framtiden för civilisationen inte förmår utveckla bra procedurer. Jag tog bl a varg i Sverige som exempel även om jag tror världens civilisation klarar sig nästan lika bra oberoende av hur vi hanterar varg i Sverige, men det är ett bra exempel på oförmågan att hantera situationer. Föredraget finns som powerpointfil. Fördelen med powerpoint är att man kan göra bra animationer, nackdelen att det är svårare att ladda hem och få att fungera. Man måste titta i aktivt mode för att se animationerna och kanske ladda hem filen. Det fordrar också en dator med Office 2010. Klicka här!
  4.  AntalgenetikA    Klicka på länken så laddas en Powerpointslideshow om varggenetik med några animerade diagram.
  5. antalgenetik   Detta är en .pdf fil, den är nog lättare att klicka och se direkt och snyggare än videon, men gör inte distinkta uppehåll mellan bilderna och animationerna fungerar inte.

Bildspel gjort i samband med besök på naturvårdverket 121108

Det kan bli problem med säkerheten vid laddning av powerpoint-filer, och den egna datorn måste vara något så när rustad, det slipper man med alternativ 1-2. För alla bildspelen gäller att de är förenklade och ofta visar hypotetiska och inte verkliga situationer och inte ger en fullständig komplett analys, den utförligaste är alternativ 2. För en fullständigare, riktigare och mindre överförenklad bild rekommenderas andra artiklar på denna web. Bildspelen (särskilt 2)   skall delvis ses en stimulans för samhället att ta fram de mest behövliga beslutsunderlagen för varg.

Vargfakta har försökt göra animeringar inspirerade från denna sida:
http://www.vargfakta.se/nyheter/genetisk-forstarkning-via-selektiv-jakt-och-migration/
http://www.vargfakta.se/nyheter/naturvardsverkets-underlag-kring-genetik-kritiseras/

, , , ,

  1. #1 av Sören Åhker på 26 september, 2012 - 15:08

    Hej
    Följer med intresse det du skriver. Hittade ingen mail adress så jag skriver lite här. Undra lite om du har någon kontakt med Naturvårdsverket. Annars så borde de ta del av det du skriver tycker jag.

    • #2 av DagL på 26 september, 2012 - 16:04

      Kommentera och fråga gärna mer. Naturvårdsverket är medvetet om bloggen, men huruvida de eller någon annan del av det statliga vargetablissemanget läser eller bryr sig om bloggen vet jag inte. Ingen har frågat och vore de intresserade föreställer jag mig att allt inte är så kristallklart så det inte föreligger ett behov av förtydliganden, och det finns säkert fel. Om man skriver till naturvårdsverkets befattningshavare får man i allmänhet korta svar typ ”…tack för synpunkterna”, ”…vi läser inte bloggar”… Något som kan kallas ”kontakt” föreligger inte, än mindre dialog. Om man som privatperson vill kommunicera med myndigheter är det nog åtgärder som tidningsartiklar och påverkan via mer etablerade lobbygrupper som gäller. Huruvida bloggen påverkar är svårt att bedömma, den har säkert en indirekt betydelse. Men jag tycker jag har täckning för påståendet att naturvårdsverket eller statsmakterna inte anstränger sig för att få bra underlag för vargbesluten.

      • #3 av Sören Åhker på 26 september, 2012 - 23:32

        Håller helt med de verkar vända kappan efter vinden. Jag tror att de kommer att lägga sig på en nivå som är lagom som de tror för alla. Troligen ca 350 alla blir lika besvikna.

        mvh Sören

      • #4 av DagL på 27 september, 2012 - 00:03

        Tillägg 121023 Bravo! Du gissade på 350 och det blev 380, man undrar vilken insider information du hade tillgång till! Men efterspm naturvårdsverket gick över den smärtgräns jag föreslog så reagerade Lema Ek och frågan är inte avgjord!

        Tja den ena gissningen är kanske lika bra som den andra, det ligger inom det intervall jag gissade för några dagar sedan. Men jag tror inte man skall se det som att ”de” vänder kappan efter vinden, och jag gissar ”missnöjet” blir mindre om beslutet blir färre än 350. Jag ”gissar” att mer än 350 skulle innebära att frågan inte är slutligt avgjord, det kanske ligger över smärtgränsen för att politikerna ska ta natuvårdsverket i örat. Jag fick nu höra att det skall bli en analys av vilken effekt selektiv jakt har som inte blir klar till beslutet, det skulle gjorts tidigare och är viktigt och jag tror det blir ett tillkommande motiv för en lägre gynnsam bevarandestatus pga av nya fakta om några månader om ”man” nu skulle lägga sig högt innan det viktigaste kortet ligger på bordet.

  2. #5 av DagL på 23 oktober, 2012 - 20:29

    Tyvärr fungerar inte bildspelen som jag hoppats, fast ingen har hörsammat min vädjan att kommentera
    1. Bildspelet fungerar och det går att stoppa med pause och animationerna går men det vore nog bättre om stegen matades fram med klickningar
    2. Skärmen blir blank! Men bildspelet har laddat och när jag macklar går det, tex klicka på en annan flik och gå tillbaks till bildspelet.
    3. pptx fil. Bildvisningen fungerar men inte animationerna
    4 pptx file på vargweb. Funkar men animationerna funkar inte.
    5. pdf fil på vargdag. löpande övergång och inte bildspel så det blev sämre i ,pdf
    Jag får inte animationer annat än med speciella stora filer som bara kan läsas från min SLU web. Google.doc orsakar problem, ses ofta inte. Verkar som problemen kom när jag gick över från Google till Google Chrome. Verkar som det gick igång om jag väljer annan flik och sedan går tillbaks till fliken med bildspelet. Bildspelet funkar från den direkta länken från vargdag, och länken ser likadan ut!

  1. Genetisk förstärkning via selektiv jakt och migration - Vargfakta

Kommentera

