Bloggen på hyllan!

Jag lägger nog av med vargbloggandet nu eller lägger det på hyllan ett slag

Men jag har inte lyckats så bra att hålla mig borta från varg. Det har blivit några artiklar på min andra vargblogg: http://vargweb.wordpress.com/  och jag har agerat i några andra sammanhang. 130919 skrev jag ett surt brev till EU som den som söker på rätt ställe kan hitta men det verkar vara få som gör.

När jag började tänka på varg såg jag det som ett tidsbegränsat engagemang. Vargjakt och måttliga antal är bra för att sänka inaveln och öka den genetiska variationen. Samtidigt som jag tycker det är bra med lägre inavel och förstärkt immigration/valp-flytt, tyckte jag att den kvantitativa betydelsen överdramatiseras och framförallt inte borde användas som skäl för okontrollerad tillväxt, vilket leder till sämre genetisk kvalité. Som genetiker kunde jag i huvudsak ställa upp på statsmakternas målsättning (dvs riksdagsmajoritet och regering) och hjälpa till att slipa de genetiska argumenten. När idén med genetiskt motiverad vargjakt baxats upp till tillämpning, hade det kunnat vara ett bra tillfälle att hoppa av och hoppats detta blev en inledning till en nedtrappning av ”vargkriget”, men nu stoppade EU-andan understödd av den ideela Naturvården att det är med juridiska spetsfundigheter vargfrågan skall regleras.

Jag kunde se att Naturvårdsverket inte förmådde tillämpa genetik på ett bra sätt. Men eftersom jag hängt upp mig på detta, så har jag tröttnat och utvecklas inte och fortsatt bjäbbande mot Naturvårdsverket skulle ytterligare öka polariseringen och blir för repetitivt för jag skall vilja fortsätta med det. Vetenskaplighet tillmäts ändå ganska lite betydelse i vargfrågan (när vetenskapen inte drar åt samma håll som den subjektiva uppfattning någon eller tas som förevändning för att låta den okontrollerade varg). Som genetikprofessor retar jag upp mig för mycket på ”genetikmissbruket”, men det är en accepterad yrkesjukdom för professorer att lägga överdriven vikt vid vetenskaplighet och speciellt inom sitt ämne (jag tror förresten jag är mindre angripen än många inflytelserika kollegor och är ibland lite respektlös i förhållande till VETENSKAP).

Vargbevarande är inte särskild viktigt globalt och egentligen inte en nationell ödesfråga och jag har inget partsintresse eller professionell skyldighet att ägna mig åt det. Visserligen tycker jag det vore rätt korkat med tusen vargar, men det görs större dumheter än så. Jag skriver inte särskilt bra, samtidigt som den info och debattmöjlighet jag öppnar inte utnyttjas väl. De kommentarer som kommer är huvudsakligen SPAM och det är lite verkligt kvalificerad sakdebatt. De flesta kommentarerna är från den ena eller andra sidan, mest från vargmotståndare eftersom de uppfattar mig som allierad och inte som en objektiv forskare. Få är intresserade av verklig dialog som siktar till en djupare syn och förståelse för vargproblematiken.

Så därför tar jag nu time-out med vargbloggandet (utom som exempel på hur ovist världen styrs). Detta innebär dock inte att jag kanske inte utvecklar/rättar/aktualiserar i en befintlig bloggartikel. Jag fortsätter att svara på frågor. Jag skriver några dokument och brev. Och vill någon att jag hjälper till med något dokument eller argumentation på ”tillräckligt” hög nivå, så ställer jag i princip upp. Och kanske kommer jag tillbaks i oktober, speciellt om EU inte släppt greppet ännu då.

Mitt bloggande och agerande har också känts som ett misslyckande, påverkan har blivit för liten, vargkaoset har inte minskat sedan sommaren 2011 och kan inte förutses sluta till början av 2014. Kanske jag har bidragit till att det blev en liten selektiv jakt, men inhiberingen av den gjorde kaoset ännu värre. Visserligen har mitt påpekande att härledningen av nödvändigt vargantal är fel accepterats, men det bara lett till att Naturvårdsverket inte kan ta ställning till vargens GYBS, trots drygt ett års utredande, mycket underlag och ett vägledande forskarmöte. Naturvårdsverket har inte påverkats bestämma GYBS kraven, fast detta borde gjorts snarast efter att EU började klaga på att man jagade varg utan att den uppnått GYBS (vilket fortfarande är osäkert om det är sant). Naturvårdsverket verkar inte ha skrinlagt planerna på att ställa krav på GYBS som inte behöver specificeras för att uppfylla direktivet. Detta kommer att leda till att eventuella regerings/riksdagsbeslut i vargfrågan under hösten troligen kommer att framstå som ett ytterligare tydligt bevis för regering/riksdagens maktlöshet i vargfrågan.

  1. #1 av Björn Isaksson på 14 maj, 2013 - 12:55

    Dag,
    Vi får tacka för din insats, du har bidragit till att avslöja Naturvårdsverkets dolda vargagenda och det orimliga inflytandet som vissa vargfundamentalister har fått i frågan. Vi får hoppas att du återkommer med nya friska synpunkter längre fram!

  2. #2 av Henrik på 14 maj, 2013 - 20:42

    Tack för saklighet och förnuft i en debatt som lider av brist på detta och alldeles för mycket tro och känslor.

  3. #3 av Mats S Johansson på 21 maj, 2013 - 00:09

    Dag.
    Jag hoppas du bara tar time out för att komma tillbaka med nya krafter. Debatten behöver sådana som dig som klarar att hålla på förnuft och saklighet i en debatt som hittills präglats av okunskap, falskspel och lögner.
    Bättre bevis för att du har rätt kan du inte få än att personer som bevisligen också vet en hel del om genetik den senaste tiden allt oftare valt att ta till direkta personangrepp mot dig när sakargumenten tryter.

  4. #4 av Michael Ericson på 21 maj, 2013 - 07:17

    Tack Dag för många tänkvärda inlägg och jag hoppas att dina kunskaper ändå får ett berättigande när folk vaknar till. Det sunda förnuftet måste väl ändå segra….?

  5. #5 av DagL på 21 maj, 2013 - 08:46

    Tack för vänliga kommentarer. Men bara från ”dissidenter” som uppskattar mig för att jag argumenterar mot många vargar. Jag tror inte varg är så stor nationell katastrof som ni. Men vill ha vetenskaplig objektivitet i hur många som minst behövs och hur många som är vetenskapligt lämpligt åtmistone så länge argumenten är genetiska.
    Det blev ett inlägg till på min andra vargblogg http://vargweb.wordpress.com/ innan jag tar time-out på den också.
    Jag gjorde en ytterligare insats med ett email som pläderade för en kompletterande varganalys på sånt sätt att resultatet skulle bli förståeligt. Och Naturvårdsverket sände mig analysen för lo, järv och björn vilket fick mig att reagera för de överskattade MVP värdena, och det gav en ny vinkel på en pågående email debatt. Dessutom fick jag svar och förklaringar från författaren som gav underlag till en delvis vetenskaplig diskussion. Detta skulle kunna sammanfattas i en ytterligare avslutande bloggartikel men den kommer inte i den förutsägbara framtiden.

  6. #6 av jörgen bergmark på 21 maj, 2013 - 18:16

    Dag Lindgren, du har med din kunskap och saklighet varit till oerhörd nytta. Tyvärr så håller jag med dig om att din kunskap inte har tagits till vara på ett klokt sätt och jag förstår att det känns otacksamt, men du ska veta att vi nog är många som är oerhört tacksamma för ditt oavlönade arbete med att sprida fakta om genetiken i vargfrågan.

    På längre sikt så tror jag att dina insatser kommer att få högre genomslag i debatten.

    mvh Jörgen Bergmark

  7. #7 av Mats på 27 maj, 2013 - 14:24

    Tack för det du bidragit med och det är mycket. Jag förstår om det känns otacksamt men du ska veta att vi är många som uppskattat ditt engagemang.
    Att NVV inte vill ha en öppen diskussion på en hög nivå påvisar ju en prestigeeffekt som är oönskad på ett statligt verk. Jag hoppas att du återkommer och din kunskap kommer nog på sikt att få ett erkännande av alla som är mer intresserade av vargen som djur än som verktyg för egna dolda agendor.
    MVH
    Mats Näslund

    • #8 av Kerstin Fredin på 13 september, 2013 - 00:43

      Hej Dag!

      Det verkar tyvärr som de flesta har tolkat regeringens proposition som Mikael Karlsson på SNF. Det hör man på varje nyhetssändning, och även genom många jägares reaktion. Du såg på FB att jag tolkade proppen som du själv har gjort, men efter att ha hört på debatten i Aktuellt i kväll, så är jag inte så säker längre. Minister Ek verkade inte det minsta intresserad av att korrigera den misstolkning hon knappast kan ha undgått att bli varse.

    • #9 av Mats på 13 september, 2013 - 00:49

      Ja, Det värsta är att han nog bara låtsas missförstå för att göra populistiska utspel och hoppas på ökat medlemsantal.

  8. #10 av Fredde på 24 juni, 2013 - 10:31

    Sent ska syndaren vakna heter det ju. Verkar som dina protester om felaktig beräkning till slut fått erkännande.

    • #11 av DagL på 25 juni, 2013 - 22:20

      Om det har någon effekt återstår att se, jag har inte märkt något tecken på det än, Någon utanför Naturvårdsverket har väl aldrig trott på att beräkningen var användbar efter att jag påpekat att den var fel, inte ens de som gjort den (Laikre och Ryman).

    • #12 av Mats på 12 september, 2013 - 18:40

      Nu har Mikael Karlsson SNF skrikit igen. Han tycker att regeringen ska lyssna på den samlade vetenskapen istället för någon forskare man hittat i buskarna……. Undrar om det var dig han menade.

      • #13 av DagL på 12 september, 2013 - 23:09

        Mikael Karlsson tycks helt har missförstått propositionen http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/regeringen-oppnar-halverad-vargstam Han tror det gäller intervall för antal vargar, men det gäller intervall för golv, något tak finns inte. Jag kan lugna Mikel Karlsson, jag känner mig helt säker vargstammen för valpningen 2014 kommer att vara större än den var i vintras (350), vilket det nog inte bara är Mikael Karlsson som inte förstätt.

Kommentera

